Opona Rubena Scylla Top Desing

Dodane przez 'pocio' dnia 03 maja 2011 16:16:04


SCYLLA TOP DESIGN - Grey Line / V96 / 54 - 559
testowana opona


Od początku sezonu zabieram się do napisania recenzji moich nowych opon. Ciągle mam wątpliwości, że zrobię to nierzetelnie i niefachowo. Ale skoro od ponad miesiąca jeżdżę na tych oponach i jestem zachwycony to chyba jednak w końcu trafiłem coś co mnie pasuje. Wcześniej jeździłem na Phytonach, Nobby Nic'ach, IRC-Serac'ach, Maxiss-Mobster i Panaracer'ach Smoke. A może nie tylko mnie?

Zacznijmy od początku. Kiedy w październiku 2010 roku zobaczyłem na targach w Kielcach oponę Rubeny nie wzbudziła moich emocji. Cena była ciekawa, ale była to zupełnie nie znana mi marka w dodatku kojarząca się z tanimi oponami. W końcu po lekturze katalogu postanowiłem spróbować. Specjalnie dla siebie zamówiłem model Scylla – Grey Line 26x2,10.

Teraz w ramach przerywnika trochę marketingowego bełkotu.
W ofercie na rok 2011 w oponach zwijanych Rubena wprowadziła serię Top Desing sygnowaną przez Jaroslava Kulhavy czołowego czeskiego zawodnika MTB. W skład jej wchodzą Zefiros; Scylla; Charybdys, a w wersji dla 29” Kratos i Scylla.

Dane szczegółowe na stronie producenta.


Kilka terminów technicznych w języku angielskim dotyczącym użytych przy produkcji materiałów:

CRX Light Compound: rubber compound on active carbon black basis. Such provides high structural strength, enhanced abrasion resistance, excellent adhesion, grip and low drag characteristics. Density: 1,02 gr/cm3. Predetermined especially for racing purposes.
OC (Base material)

SE-Dual Extreme Light Compound: Special combination of two compounds � soft adhesive compound (SSC � Grey Line) on side tyre figures and well-proven CRX compound both in tread center and base for side figures. Combination of these two compounds predeterminates the tyre for racing purposes providing low drag for fast riding and excellent grip and control in curves and traverse.
STC (Base material)

Liquide Compound: special blue liquid sealant latex-based is intended mainly for tyres of TUBELESS SUPRA construction in order to create tubeless system. It can be also used for classic inflatable tyres as preventive and corrective instrument against tube defects.

RI (Roughness Index)
So called "Roughness Index" (RI) is a relative number which enables the user to compare the tread patterns. The higher is the value of the index the rougher is the pattern no matter the size of the tyre. This scale corresponds to the right usage of each pattern for each type of terrain starting from a smooth asphalt road up to broken heavy stony or muddy terrain. Even though the complete characteristics must be more detailed yet this system gives a fast, simple and effective orientation in the pattern assortment.

Nie podejmuję się ich tłumaczyć, gdyż dla mnie jak już napisałem jest to marketingowy bełkot, a nie język techniczny.

Ja testowałem wersję SCYLLA TOP DESIGN - Grey Line / V96 / 54 – 559 Tubeless Supra Grey Line 26x2,10. Opony założyłem na obręcze ZTR. Po uszczelnieniu mleczkiem NoTubes (zamiast zalecanego LC) przyszedł czas na testy. Lasek Wolski trasa okrężna (w różnych warunkach od suchego do mokrego); maratony Murowana Goślina; Dolsk i Złoty Stok oraz Ojców (w mieszance lodu i błota). Zacząłem jazdy od ciśnienia 3 atm stopniowo schodząc do 2 atm. Pierwsze wrażenie, że z tyłu mam laczka. W końcu przyzwyczaiłem się. Za to w terenie przeżyłem szok. Opona przykleja się do nawierzchni. Nie ważne czy to piasek, czy ziemia, korzeń czy kamienie. Koła toczą się jak po szynach i nawet najgłupsze pomysły jeźdźca są wybaczane. W Lasku na każdym zjeździe czułem pełna kontrole nad rowerem. Nawet przejazd przez błoto nie był w stanie wytrącić roweru z obranego toru jazdy. Na trawersach zero uślizgów. Obserwacje w Krakowa w pełni potwierdził maraton w Złotym Stoku i słynny zjazd z Borówkowej. Jeżeli taki neptyk zjazdowy jak ja mógł sobie pozwolić na luksus zjazdu to znaczy, że opona trzymała. Byłem bardzo pozytywnie zaskoczony. Z niecierpliwością czekam na następne jazdy w terenie by rozkoszować się możliwościami jakie daje opona Rubeny.

Dla dopełnienia informacji dodam, że na Charybdisach 26x2,0 maratony w Murowanej; Dolsku i Złotym Stoku przejechał kolega teamowy Lukcio zajmując 29,13,27 miejsce open na dystansie giga.
Podsumowując opony Rubeny z serii Top Desing to szybkie, dobrze trzymające gumki. Prawdziwą ekstazę przeżywany jednak przy kasie. W cenie jednej opony konkurencyjnych firm mamy komplet (dwie sztuki). Jeżeli ktoś jeszcze nie wie na jakich oponach jechać w maratonie to polecam Rubenę. By nie zasłodzić się do końca napiszę tylko, że minimalne ciśnienie zalecane przez producenta to 2,3 atm, a to trochę dużo.

opony testowane po lewej Charybdys po prawej Scylla
I jeszcze jedna techniczna informacja 1kPa=0,145psi=0,01bar=0,00987 atm
Na zdjęciu obok po lewej stronie Charybdis po prawej Scylla. Zdjęcie kół z mojego roweru. Lewa opona jeszcze nie jeżdżona.

P.S.
Z obserwacji w trakcie maratonu w Zabierzowie wynika, że Rubeny mają problem z samooczyszczaniem się. Pozostaje tylko pytanie, czy w tych warunkach geologicznych jakie panowały na trasie tego maratonu były opony które się samo oczyszczały?