Łańcuch :)
| Autor | Wiadomość |
|---|---|
| Makumba Posty: 91 Miejscowość: Kraków Dołączył: 17 wrz 09 |
|
|
Cześć!! Jestem na kupnie łańcucha. I mam takie pytanko. Jakie są różnice miedzy łąńcuchem np: Deore na 50 zł i XT za 100, SLX za 70 zł, i analogicznie do SRAM. Chcę kupić i zastanawiam się czy jest sens przepłacać. O zerwaniu raczej nie ma mowy bo jeszcze nigdy mi sie nie przydażyło a waże 67 kg. Pozdrawiam |
|
|
| |
szbiker ![]() Posty: 2370 Miejscowość: Kraków Dołączył: 29 kwi 09 |
|
|
Z własnego doświadczenia porównując łańcuchy 9 rzędowe CN-HG53 (Deore), CN-HG73 (SLX/LX) z CN-HG93 (XT) oraz CN-7701 (XTR) konstrukcyjnie nie widzę żadnej różnicy Waga w zasadzie ta sama: CN-7701 270g CN-HG93 273g CN-HG73 267g CN-HG53 270g Tylko jeśli chodzi o wykończenie to jest pewna różnica. Tutaj jest to troszkę skomplikowane bo są różne procesy i tak ogniwa mogą być: - tylko polerowane - cynkowane galwanicznie albo nie - niklowane albo nie a sworznie mogą być chromowane albo nie ... a Shimano i inni producenci często podają dziwne nazwy typu : nikiel/szary, szary / szary , albo brązowy / szary ;-) Tutaj trochę o SRAM a tutaj Shimano ![]() | |
| Edytowane przez szbiker dnia 23-02-2012 13:04 | |
|
| |
| Makumba Posty: 91 Miejscowość: Kraków Dołączył: 17 wrz 09 |
|
Czyli jak z proszkem Dosia. Jesli nie widać różnicy, to po co przepłacać ![]() |
|
|
| |
szbiker ![]() Posty: 2370 Miejscowość: Kraków Dołączył: 29 kwi 09 |
|
|
Jeśli chodzi o grupy Deore, SLX/LX, XT to można tak powiedzieć bo kluczowymi elementami są wewnętrzna płytka (ogniwo) łańcucha i tulejka która jest na pinie (nicie) a są one w zasadzie takie same we wszystkich tych grupach. Poniżej zdjęcie zużytych części łańcucha LX w porównaniu do nowych z łańcucha XTR - właśnie kołnierz wokół otworu wewnętrznej płytki i wewnętrzna strona tulei uległy wytarciu natomiast piny (nity) już nie. szbiker dodał/a następującą grafikę: ![]() | |
| Edytowane przez szbiker dnia 23-02-2012 14:49 | |
|
| |
lukcio ![]() Posty: 1145 Miejscowość: kraków Dołączył: 11 lut 09 |
|
|
To zdjęcie jest bardzo ciekawe. Czy łańcuchy były podobnie użytkowane (przebieg/warunki)? Pytam bo jest to dość istotne w przypadku takiego porównania. Sam temat jest faktycznie ciekawy, bo też się kiedyś nad tym zastanawiałem i nie mogłem niczego konkretnego wydedukować. Z moich osobistych doświadczeń, to nie wspominam dobrze hg-50 i hg-73 bo często je zrywałem, ale było to dość dawno i nie wykluczam, że było to związane ze złym spinaniem. SIŁA! NIE MA LIPY! |
|
|
| |
pocio ![]() Posty: 3929 Miejscowość: Kraków Dołączył: 4 wrz 06 |
|
|
z mojej wiedzy wynika (100% moich przypadków zerwania), że często przyczyną zerwania łańcucha jest złe jego skucie. Shimano zaleca do tego celu używania oryginalnych pinów, a nie tych przed chwilą wyjętych.
połowa problemów odłożonych rozwiązuje się sama |
|
|
| |
szbiker ![]() Posty: 2370 Miejscowość: Kraków Dołączył: 29 kwi 09 |
|
|
Łukasz zdjęcia z poprzedniego postu przedstawiają od góry : - zużyte płytki wewnętrzne wraz z tulejkami z łańcucha LX/SLX czyli CN-HG73 używany w hardcorowych warunkach zimowych o przebiegu około 800km :-) - nowe płytki wewnętrzne wraz z tulejkami z łańcucha XTR czyli CN-7701 Chciałem po prostu przedstawić mechanizm zniszczenia , co ulega w największym stopniu wytarciu. Poniżej załączam dodatkowe zdjęcie : od góry : - nowe płytki wewnętrzne wraz z tulejkami z łańcucha XTR - nowe płytki wewnętrzne wraz z tulejkami z łańcucha LX/SLX - zużyte płytki wewnętrzne wraz z tulejkami z łańcucha LX/SLX W niektórych otworach jest jeszcze smar stąd wyszedł drugi krąg :-/ ![]() Załączam też dla porównania zdjęcia 3 nowych kawałków łańcuchów , od góry: - Łańcuch LX - Łańcuch XT - Łańcuch XTR ![]() | |
| Edytowane przez szbiker dnia 23-02-2012 22:35 | |
|
| |
Axi ![]() Posty: 3258 Miejscowość: Kraków Dołączył: 8 sie 06 |
|
Fajne foty ! Można zobaczyć co jeszcze w łańcuchu się zużywa, poza zwiększeniem długości płytek. Teraz naocznie widać, dlaczego zużyty łańcuch bardziej też chodzi na boki.
Pozdrawiam |
|
|
| |
szbiker ![]() Posty: 2370 Miejscowość: Kraków Dołączył: 29 kwi 09 |
|
Dzięki. Wydaje mi się jednak że właśnie nie zachodzi coś takiego tak wydłużanie płytek. Z tego co zaobserwowałem porównując płytki nowe do zużytych mają te same wymiary (zarówno płytki zewnętrzne jak i wewnętrzne). Co ciekawe nie zużył się także pin (czy nit). (od góry na zdjęciu pin z nowego łańcucha LX/używanego LX, poniżej zgrubny pomiar długości samych płytek)![]() Myślę że bezpośrednia przyczyną wyciągnięcia łańcucha jest to że wyrabiają się (wycierają się) otwory wewnętrznych płytek. Kolejną ciekawostką którą zauważyłem jest to że wyrabia się co drugi otwór w wewnętrznej płytce jak na zdjęciu poniżej . Podczas poruszania w przód i tył łańcuchem na jednym pinie (nicie) ma on możliwość przemieszczenia się o około 0,2mm a drugim już nie szbiker dodał/a następującą grafikę: ![]() | |
| Edytowane przez szbiker dnia 24-02-2012 11:35 | |
|
| |
| Makumba Posty: 91 Miejscowość: Kraków Dołączył: 17 wrz 09 |
|
| A czy jest coś takiego ze np: Deore pracuje gorzej jak XT/XTR. Mam na myśli różnice taką samą jak między np: hamulcami przerzutkami i innymi cześciami. Czy deore bedzie gorzej zrzucał i wspinał się po kasecie i korbie jak XT? Czy opłacamsię dokładać do łańcucha kolejne 50 zł? Czy różnica miedzy nimi jest, a jeśli tak to czy znaczna. | |
|
| |
| Dawid Posty: 155 Miejscowość: Krk - Kurdwanów Dołączył: 7 cze 08 |
|
|
Raczej nie, bo konstrukcyjnie one nie różnią się w ogóle. Inne mają tylko powłoki zapobiegające rdzewieniu i z tego względu jeśli masz zamiar jeździć w ciężkich warunkach to XTR najlepiej je zniesie (bodajże jest w całości ocynkowany). Chociaż niektórzy mają różne dziwne teorie, że jedne są twardsze, inne bardziej miękkie... Co do długości płytek to one się nie wyciągają, efekt wydłużenia łańcucha jest spowodowany - tak jak to dobrze zauważył Szymon - wycieraniem się otworów na piny wewnętrznych ogniw. Natomiast co do tego wyrabiania się co drugich otworów to wcześniejsze zdjęcia przeczą tej teorii - wyraźnie na nich widać, że wytarte są równo oba otwory na piny. Ja np. nie zauważyłem, żeby co druga rolka w moich zużytych łańcuchach miała luz a co druga nie. Fajny temat, widać jak postępuje zużycie łańcucha!
| |
| Edytowane przez Dawid dnia 24-02-2012 16:56 | |
|
| |
| Makumba Posty: 91 Miejscowość: Kraków Dołączył: 17 wrz 09 |
|
Sram czy Shimano? ![]() |
|
|
| |
szbiker ![]() Posty: 2370 Miejscowość: Kraków Dołączył: 29 kwi 09 |
|
Dawid - może nie całkowicie stały jak napisałem ale minimalny ruch na pinie przy którym dałem nazwę stały (może 0,1mm). Niemniej z drugiej strony przy drugim pinie ruch (luz) jest dwukrotnie większy. (owe 0,2mm) Co do drugiej sprawy o którą zapytał poprzednio Makumba to ciężko odpowiedzieć na to pytanie :-) bo wpływ na jakość pracy ma sporo czynników. Poprzednio napisałem że konstrukcja jest taka sama – jednak zauważyłem jedną drobną różnicę. Otóż różnica pomiędzy łańcuchami LX/XT a XTR to nieco bardziej wystające końcówki pinów (czy jak kto woli sworzni lub nitów). Poniżej od lewej zbliżenie na końcówki pinów XTR/XT/LX ![]() Czy u innych też tak jest – czy tylko ja mam takie łańcuchy :-P ? Widać że w XTR końcówki pinów są prawie równe z płaszczyzną zewnętrznych płytek. Pytanie w jakim stopniu przenosi się to na jakość działania. Nie pamiętam w tym momencie jakości pracy tych wszystkich łańcuchów które używałem. Można dywagować analizując pracę układu np. w takich filmikach jak ten HG + ten HD ;-) Być może te wystające końcówki pinów w łańcuchach LX/XT przy przechodzeniu pomiędzy koronkami korbowodu czy kasety stanowią nieco większy opór niż w przypadku łańcucha XTR. (?) Ale czy rzeczywiście jest to zauważalny wpływ (?) Drugą sprawą jest wykończenie łańcucha. W pewnym stopniu zmniejsza ono tarcie łańcucha o koronki i zabezpiecza przed korozją która zwiększa tarcie. Tylko dwa spośród wymienionych niżej łańcuchów ma wykończenie: Łańcuch Deore (CN-HG-53) nie jest wykończony żadną powłoką – płytki wewnętrzne są z stali hartowanej, a płytki zewnętrzne z stali polerowanej (brązowy/szary) Łańcuch LX/SLX (CN-HG73) nie jest wykończony żadną powłoką - płytki wewnętrzne i zewnętrzne są ze stali polerowanej (szary/szary) Łańcuch XT (CN-HG93) wykończony częściowo - płytki wewnętrzne są ze stali polerowanej a zewnętrzne są ze stali ocynkowanej galwanicznie (szary/ocynk) Łańcuch XTR (CN-7701) wykończony w całości - płytki wewnętrzne i zewnętrzne są ze stali ocynowanej galwanicznie (cynk/ocynk) Mam wrażenie jakby wszystkie tulejki we wszystkich w/w łańcuchach były takie same. Przynajmniej tak to wygląda…poniżej tuleje XTR/LX/XT ![]() XTR jest w całości ocynkowany galwanicznie (?). Na podstawie własnych obserwacji i użytkowania mogę tylko powiedzieć że powłoka ta jest dosyć trwała więc nie dochodziło w nim do korozji. Wszystkie pozostałe łańcuchy korodowały... wystarczyło pozostawienie roweru po jednym wypadzie w mokrych warunkach i już pojawiał się nalot . Kluczowym elementem jak już wspominałem jest tulejka i kołnierz wokół otworu wewnętrznej płytki a także pin. Po pewnym czasie użytkowania niestety powłoka wokół tego otworu i tak się wytrze. Na pewno zabezpieczenie takich miejsc dodatkową powłoką wpływa na polepszenie trwałości i jakości działania bo zmniejsza się opór między ruchomymi elementami łańcucha który przechodzi z koronki na koronkę (ciągle jest załamywany i prostowany i ciągle występuje tam tarcie). Oprócz tulejek ważne są również piny i ich wykończenie ale nie zauważyłem różnic w wykonaniu pomiędzy nimi. Poniżej od lewej piny XTR/XT/LX ![]() Bardzo dużo zależy też od tego jak dba się o łańcuch , czy regularnie się go czyści i smaruje…. | |
| Edytowane przez szbiker dnia 24-02-2012 20:01 | |
|
| |
mandraghora ![]() Posty: 1420 Miejscowość: KRK Dołączyła: 12 lip 11 |
|
|
podpinam się pod wątek. Zerwałam wczoraj łańcuch na byle asfaltowej górce, którą można podjechać z blatu Panowie skuli go młotkiem i kombinerkami, ale trochę strach pojechać z tym na maraton. Poradźcie coś TRWAŁEGO i lekkiego. I ze spinką. Merci
adrenalina? pół kilo poproszę :)
|
|
|
| |
szbiker ![]() Posty: 2370 Miejscowość: Kraków Dołączył: 29 kwi 09 |
|
Zaiste strach się bać Łańcuch się skuwa skuwaczem a nie młotkiem. Trzeba zrobić też inspekcję czy tarcze korbowodu są proste i czy przypadkiem jakiś ząb nie jest krzywy lub urwany. To samo trzeba zobaczyć w tylnej kasecie. Ponadto można sprawdzić czy przerzutki są dobrze wyregulowane i czy coś się nie poluzowało. (bo jakaś przyczyna zerwania musiała być). Spinkę do łańcuchów na 9 tkę Shimano można dokupić srama....aha i trzeba też zweryfikować czy łańcuch nie jest już zbyt zużyty | |
| Edytowane przez szbiker dnia 04-06-2012 13:01 | |
|
| |
mandraghora ![]() Posty: 1420 Miejscowość: KRK Dołączyła: 12 lip 11 |
|
|
skuwacz i trzech chłopa nie dało rady.... skuwacz poszedł do kosza, a łańcuch pod młotek. braku ząbków nie zaobserwowałam, przerzutki chodzą perfekt (przejechałam na tym łańcuchu prawie 40km do domu, bez szarpania), a przyczyna zerwania to oczywiście mega mocna łyda dodatkowo podrażniona na UEK-u ![]() Ponawiam pytanie - wytrzymałość i lekkość. No i dobrze żeby nie kosztował więcej niż rower
adrenalina? pół kilo poproszę :)
|
|
|
| |
PePe ![]() Posty: 1074 Dołączył: 22 sie 06 |
|
|
Ja miałem ten sam dylemat ostatnio. Po użyciu wagi, doradcy finansowego, krótkiego konkursu piękności i pytań do przyjaciela wybór padł na zwykłe deore, ale i tak wydaje mi się że przepłaciłem. Na razie podczas testów nie zauważyłem aby pracowało coś nie tak, jest wg mnie nawet lepiej niż wcześniej jeśli chodzi płynność pracy (wcześnie miałem connexy) i doznania słuchowe. Dałem mu też spinkę connexa i jak na razie nic złego się nie dzieje, a trochę mocno go sprawdziłem na wszelakie skosy i zmiany pod dużym obciążeniem. Moim zdaniem nie warto kupować drogich łańcuchów, wszystko się rozciąga a waga jest bardzo zbliżona, ale to moje zdanie. PePe |
|
|
| |
MiśQ ![]() Posty: 3416 Miejscowość: Kraków Dołączył: 13 sty 06 |
|
|
Nie zgadzam się z opinią PePe'go, że wszystko się rozciąga! Ale na pewno mocno gumowe są XTR'y! Grunt to nie przemęczać się! |
|
|
| |
mandraghora ![]() Posty: 1420 Miejscowość: KRK Dołączyła: 12 lip 11 |
|
|
tu jest taka opcja od razu ze spinką:http://allegro.pl/sram-x-5-pc-…2366217843.html tutaj deore bez spinki:http://allegro.pl/lancuch-shim…2356706077.html - jak dobrać do niego spinkę, czy to jest jakaś różnica? Skłaniam się raczej ku SRAM-owi... good choice? I czy to prawda że spinki się rozpinają? adrenalina? pół kilo poproszę :)
|
|
|
| |
lukcio ![]() Posty: 1145 Miejscowość: kraków Dołączył: 11 lut 09 |
|
|
Nie prawda. Mi na przestrzeni kilku lat zdarzyło się to tylko raz na skutek upadku. Spadł mi łańcuch i pozwijał się w esy floresy. Wtedy spinka rozpieła się, a ja zauważyłem to dopiero kilka kim dalej. Na szczęście po jej zapięciu wszystko było ok i ukończyłem maraton w Zabierzowie. Spinek używam w szosie i w mtb i IMO jest to znakomite rozwiązanie. Spinkę kup srama adekwatną do szerokości łańcucha. Co do łańcuchów to wg mnie zdecydowana większość opinii które krąży w necie to subiektywne opinie i dziwne teorie. Jedni piszą że Sramy gumowate, inni że Shimano to shit itp. Różne są style/warunki jazdy i intensywność wykorzystania roweru. To co napisał np. MiśQ jest tego dobrym przykładem. Zgadzam się z teorią, że nie jest to element nadający się do odchudzania, zresztą różnice w wadze i tak są znikome. SIŁA! NIE MA LIPY! |
|
|
| |
| Skocz do Forum: |












Łańcuch się skuwa skuwaczem a nie młotkiem. Trzeba zrobić też inspekcję czy tarcze korbowodu są proste i czy przypadkiem jakiś ząb nie jest krzywy lub urwany. To samo trzeba zobaczyć w tylnej kasecie. Ponadto można sprawdzić czy przerzutki są dobrze wyregulowane i czy coś się nie poluzowało. (bo jakaś przyczyna zerwania musiała być). Spinkę do łańcuchów na 9 tkę Shimano można dokupić srama.